Transept, zwany też często nawą poprzeczną jest podstawowym elementem założenia bazylikowego. Stanowią go przęsła ustawione poprzecznie w stosunku do osi korpusu nawowego. W świątyniach budowanych na planie krzyża łacińskiego jest on transpozycją poziomej belki Krzyża Chrystusa. Transept jest również często przestrzenią oddzielającą chór dychownych (prezbiterium) od nawy lub naw, przeznaczonych dla świeckich. W rozbudowanych założeniach bazylikowych spotkać można transepty wielonawowe, zaś w założeniach dwuchurowych architektury ottońskiej dwa transepty - wschodni i zachodni. |
![]() |
Transept katedry kamieńskiej składa się z trzech przęseł: centralnego - krzyżującego się z nawą główną, oraz dwuch bocznych - północnego i południowego. W połowie swej wysokości wzniesiony jest w stylu romańskim a w połowie w gotyku. Granicę architektoniczną uwidacznia okalające transept obejście i ganki komunikacyjne powstałe w wyniku zmniejszenia grubości ścian, jak również częściowo użyty materiał. Ganki te przecinają filary i prowadzą do wejść na poddasza: transeptu, nawy głównej, kapitularzą, kruchty i zakrystii. Transept posiada sklepienie krzyżowo-żebrowe oparte na narożnych filarach i łukach tarczowych. Kryty jest dachem ceramicznym, dwuspadowym, zamkniętym od północy i południa dwoma szczytami z bogatą dekoracją w postaci blend, rozet i gzymsu. Charakterystyczny jest tu motyw trzech, niezespolonych ze sobą, ostrołukowych, rozglifionych okien, osadzonych w każdej ścianie transeptu w układzie piramidalnym. W starych przewodnikach można spotkać się ze stwierdzeniem (rozpowszechnianym wciąż jeszcze przez niektórych przewodników), że na obejściach transeptu katedry kamieńskiej w czasach "ciemnogrodu" odbywały się sądy Boże. Źródłowego potwierdzenia tej "ideologicznej" tezy nigdzie jednak nie znajdziemy. |
Przeciwnie, świątynia w średniowieczu była zawsze miejscem azylu dla przestępców i grzeszników. I to właśnie mury kościołów chroniły ich przed samosądem, dając jednocześnie czas do pokuty i nawrócenia. Miejscem rozstrzygania sporów i wydawania sądów biskupich był natomiast portal wejściowy. Najstarsze chronologicznie jest przęsło północne transeptu. Stanowi go zachowana część pierwotnego założenia. Ściany północna i wschodnia wykonane z dokładnie obrobionych ciosów granitowych ułożonych w regularne warstwy, ukazują zarys trzyprzęsłowej bazyliki romańskiej wznoszonej na planie równoramiennego krzyża greckiego. Reliktem pierwotnego założenia jest również zachowany w doskonałym stanie portal północny stanowiący jedno z głównych wejść do świątyni. Przypuszcza się, że powstać mógł w pierwszej fazie budowy romańskiej bazyliki w latach 1175-1200. Wykonany z ciosów i klińców granitowych dokładnie obrobionych i spasowanych, jest najstarszym portalem romańskim na Pomorzu Zachodnim. Pełnił więc w architekturze granitowej tego regionu funkcję wzorcową. Posiada typowe dla portali romańskich schodkowe ościeża u dołu ukośnie profilowane i półokrągłą, również uskokową archiwoltę. |
![]() |
![]() |
Ciekawym elementem są oporniki umieszczone u nasady archiwolty, utworzone z bloków graniastosłupowych, ściętych ukośnie u dołu. Podobny, a może nawet bliżniaczy portal miał się znajdować w ścianie południowej transeptu. Świadczą o tym zachowane ciosy granitowe wykorzystane później jako fundament nowego portalu. Trudno powiedzieć w jakiej fazie realizacji zrezygnowano z pierwotnego założenia. Nowy portal powstał około roku 1250. Przy jego wznoszeniu wykorzystano, nowatorski jak na tamte czasy, materiał: cegłę, kształtkę glazurowaną oraz sztuczny kamień wapienny. Relikty granitowe zachowały się tylko w partii fundamentowej. Jest on przykładem portalu uskokowego z archiwoltą i tympanonem. Jego podstawę stanowi ośmiouskokowy cokół ceglany przechodzący w czterouskokowe ościeża. W uskokach znajdują się trzy kolumienki z glazurowaną bazą, przewiązką i głowicą wczesnogotycką zbliżoną kształtem do korynckiej (pączkową lub liściastą). Archiwolta posiada również ornament roślinny. Pierwotnie w archiwolcie znajdował się jeszcze tympanon ze sceną Adoracji Baranka, którą umieszczono później wewnątrz blend w szczycie południowym transeptu, a następnie na zachodniej ścianie kruchty. W czasach protestantyzmu portal ten jak i całe wnętrze katedry pokryto nowym tynkiem i pobiałami. Również portal południowy otynkowano. |
W latach 1962- 1963 podczas prac konserwatorskich usunięto tynki i pobiały przywracając portalowi pierwotną formę. Wtedy też na wschodnim ościeżu odkryto gmerki (znaki cechowe) strzechy budowlanej wznoszącej portal. W przęśle północnym transeptu, w jego centrum, znajduje się wczesnogotycka chrzcielnica z przed 1330 roku, wykonana z granitu z charakterystycznym gotyckim ornamentem. W roku 1685 otoczono ją bogatą, barokową kratą kurtynową, fundacji ostatniego tytularnego biskupa kamieńskiego, księcia Ernesta Bogusława de Croy. | ![]() |
Katedra kamieńska od samego początku swego istnienia była nie tylko miejscem kultu, stała się również nekropolią kryjącą w sobie liczne szczątki książąt i biskupów. Umieszczano je, nie w specjalnie do tego celu przeznaczonej podziemnej krypcie, lecz w grobowych niszach wymurowanych wprost pod posadzką. Miejsce pochówku zamykano od góry wapienną lub granitową płytą nagrobną. Podczas remontu katedry, a szczególnie w trakcie prac nad instalacją grzewczą (1912), której kanały biegną na różnych poziomach przez prezbiterium, transept i nawę, wiele krypt zniszczono bezpowrotnie, a resztę przykryto obecną posadzką. Pozostałością po tej książęco-biskupiej nekropoli są płyty nagrobne umieszczone w krużgankach wirydarza. |
![]() |
Jedną z nich - najlepiej zachowaną - znajdziemy przy zachodniej ścianie północnego przęsła transeptu. Ta wapienna, prostokątna, inkrustowana metalowymi wkładkami płyta, pochodzi z krypty prepozyta kapituły katedralnej Markwarda Trallowa (+ 1368). Nie zatarte jeszcze rytowane przedstawienie, wyobraża zmarłego duchownego stojącego w rozbudowanym obramieniu architektonicznym. Smukła w proporcjach postać z odkrytą głową, ubrana jest w szaty liturgiczne. Lewą dłonią podtrzymuje duży kielich, prawą natomiast czyni znak błogosławiństwa. Pod głową postaci dostrzec można poduszkę, nadającą jej typowy dla średniowiecznych nagrobków stan leżąco-stojący. Ramę dla przedstawienia figuralnego stanowi ostrołukowa arkada z inskrypcją, zwieńczona wimpergą, z tłem wypełnionym szeregami niewielkich rombów. Arkada flankowana jest rodzajem filarków czy wieżyczek, których elewacje rozczłonkowane zostały trzema kondygnacjami dwudzielnych maswerkowych blend z rozetkami i wimpergami. Wzdłuż krawędzi płyty widoczne są ślady po spiżowych listwach inskrypcyjnej bordiury, przerywanej na narożach kolistymi medalionami. Z tego złotego w odcieniu metalu wykonane były poduszka, humerał, manipularz, stuła, listwy bordiury. |
Jeszcze do niedawna ozdobą transeptu był barokowy ołtarz pochodzący z 1673 roku. Pierwotnie znajdował się on w kościele parafialnym w Trzęsaczu. Wykonawcą jego był Joahim Sellin z Wolina. Do chwili zamknięcia kościoła w Trzesaczu (sierpień 1874 r.) pełnił on tam funkcję ołtarza głównego. Obecnie po odbudowaniu poewangelickiego kościoła w Trzęsaczu ołtarz powrócił na swoje miejsce. Wykonany jest w formie architektonicznej oprawy sceny ukrzyżowania. Kompozycja ta złożona z rzeźb: Chrystusa, łotrów, Maryi i św. Jana oraz stanowiący dla niej tło obraz olejny przedstawiający orszak gapiów, jest ciekawą próbą stworzenia trójwymiarowego przedstawienia pasyjnego. W predelli ołtarza umieszczono płaskożeźbę Ostatniej Wieczerzy, a w zwieńczeniu Chrystusa i Boga Ojca z berłem i koroną, zasiadających na tronie chwały. Bogata jest też ornamentyka roślinna. Niestety przed kilku laty ołtarz ten został okradziony z czterech rzeźb znajdujących się na poziomie predelli. Jeszcze raz potwierdza się prawda, że największym zagrożeniem dla dzieł sztuki nie są wcale siły natury ale bezmyślny człowiek ogarnięty chciwością. |
![]() |
Strona utworzona dnia 28-02-2003 przy pomocy programu Pajączek Light